Reklamens utvikling

Reklame er noe som har vært lenge, og bedrifter og organisasjoner er nesten avhengige av å reklamere dersom de vil selge deres produkter. Etter at sosiale medier dukket opp, har kroppen våres blitt et veldig mye større tema, spesielt blant unge, dette blir utnyttet. Vi ser influencere daglig som prøver å selge eller vise frem silikonpupper, botoxlepper, eller "solariumsfargen" deres. 
Å fikse på kroppen har lenge vært et slags tabu område, samtidig som stadig flere, kanskje spesielt unge jenter, ser opp til de og forguder de fordi de "tør å ta silikon". Vi ser daglig reklamer og artikler som sier "spiser du dette får du drømmekroppen" eller "gjør dette så blir livet ditt perfekt", og jakten på det perfekte blir stadig større. 
I noe senere tid kom det unge menn og kvinner som fokuserer mer på trening og helse, og etter det har det blitt større fokus på baksidene ved "det perfekte liv". dette har gitt den "falske" skjønnhetsbransjen mer konkurranse. 
Vi ser at reklamer utvikler seg, og manipulerer kunder. Dette er noe de fleste vet, men hvorfor fortsetter en gå i samme fellen om og om igjen?
Reklamene strekker seg lenger og lenger, og frister mer og mer. Konkurransen mellom stadig flere forskjellige merker og industrier blir bare større, og dette pusher reklamene, som igjen pusher mottakerne. Mottakerne er gjerne yngre mennesker, de som skal ta over denne industrien og normaliserer budskapene, og som igjen pusher industrien.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Kometkameratene!